26.07.2004 - Welkom in Sydney

Tip: great barrier reef
Tip: Kosciusko
Tip: great ocean road
Tip: auto kopen & ticket info

26.07.2004 - nog maar net veilig op het vliegveld

Het spannende van reizen is dat je altijd wel wat meemaakt. Vanochtend lopen we op ons gemakkie richting het centrum van Christchurch, en nemen de shuttletaxi naar het vliegveld. De chauffeur is een leuke en gezellige man en verteld van alles onderweg. Plotseling let tie even niet op en knalt bij een stoplicht op zijn voorganger. En niet zo zuinig ook, zijn hele voorkantje ligt in elkaar...
Gelukkig mankeren wij niets en zijn we binnnen 10 minuten al weer onderweg.  Tis toch even schrikken.

Christchurch vanuit de lucht

De vlucht van Christchurch naar Sydney duurt 2 uur en 50 minuten. Onderweg worden we weer verwend met eten en drinken en we kijken nog een leuke romeo en julia film waarin een  amerikaans plattelands meisje verliefd wordt op een Deense prins.  Op het vliegveld in Sydney denken we slim te zijn en laten ons gratis ophalen door een hostel. We hadden er al een aantal in de gids gezien, maar deze staat op het reclame bord in de aankomsthal en de folder ziet er leuk uit.  Je kent dat wel  "superkeuken, relaxte lounge, free breakfast, internet en laundry facilities.

Hostel scams in Sydney

Het ophalen lukt nog wel, alhoewel de ontvangst en het vervoer nogal onpersoonlijk zijn. De chauffeur zit de gehele rit te bellen, rijd erg hard, en soms belt hij en speelt met zijn veiligheidsgordel op het zelfde moment.  Bij het afrekenen is de prijs ineens 55 dollar ipv 45 aud zoals door de telefoon afgesproken. Op het moment dat ik mijn geld maar terug wil omdat we ons aardig belazerd voelen willen ze ineens taxigeld hebben 10 dollar pp. Nou ja zeg, dan maar een nachtje slapen in een 4 persoons dormitory die verkocht is als een twin.. voor de prijs van een double.. Volg je het nog.. Nee, nou we zijn gewoon belazerd. De keuken is goed voor 4 personen tegelijk,maar is erg smerig, de koelkast en magnetron zijn kapot, de living heeft een klein teeveetje met 4 bankjes, de internet lounge is tevens een berghok met allerlei kappotte en oude, verroeste spullen ergens beneden. Het washok zit in de "kelder" tussen de lekkende leidingen. We liggen aan de highway kant met heel veel herry, en de gehele nacht het gebiep van het voetgangers oversteek licht. Het (gratis) ontbijt bestaat uit wit brood, jam .. en verder niets... Hostel Boemerang moet je dus niet heen gaan.

Eindelijk: Opera house
vanonder de harbour bridge

27.07.2004 - snel naar een ander hostel

10 minuten om de hoek ligt een ander hostel, Harbour City Backpackers. De ontvangst is direct leuk, en je krijgt het gevoel welkom te zijn. Ze hebben nog een double kamer ook. Dit hostel is gevestigd in een oud hotel. We hebben een eigen kamer met een groot dubbel bed, teevee, kachel, en rust. Het ziet er zeer verzorgt uit, grote keuken, grote tevee lounge met internet faciliteiten. We checken rond 10 uur s'morgens al in. Daarna gaan we voor 1 dagje de stad verkennen

Eerste indruk Sydney

Werelds, we onderzoeken de parken in de stad, Opera house, Harbour bridge, het centrum, darling harbour en gaan natuurlijk ook naar de Imax, waar we 2 voorstellingen bekijken.  We trakteren onszelf op een echte pizzeria.. mmmm met een byo, dat betekend Bring Your Own. We brengen dus ons eigen bier en drank mee. Dat is goedkoper dan van de kaart. Een voorbeeld:

Biertje van de bottlestore: 2,70   van de kaart in het restaurant 5 dollar, bij een byo brengen ze eenmalig een "bottle openfee" in rekening van 2 dollar.. Het maakt hierbij niet uit wat en hoeveel  je zelf meeneemt. Echt iets voor hollanders dus, lekker goedkoop.

Morgen gaan we ons campertje ophalen... We laten Sydney voor wat het is. Dat gaan we over 2 maanden nog eens onderzoeken.  Zoals je in het voorgaande verhaal kunt lezen hebben we toch maar voor een campervan gekozen. Bij 2 maanden is kopen toch duurder dan huren. En we hebben nog wat extra korting omdat de periode van NZ ook nog meeteld als je bij de zelfde huurder weer gaat boeken.

28.07.2004 - Camperdag

Dit zijn altijd leuke en relaxte dagen. s'morgens lekker ontbijtje, op ons gemakkie met backpak naar het treinstation, kaartje kopen en binnen 15 minuten staan we op het terrein van het verhuurbedrijf. We nemen een Toyota Hiace, een busje voor 2 personen, voorzien van alles wat we nodig hebben. Met radio/cassette, dus met behulp van een adaptertje kan ons mp3 spelertje ook lekker meespelen. We nemen lekker de tijd, de verkopers doen dat ook door ons van alles te vertellen en uit te leggen.

Onze super bus voor Australie
(klik voor meer info)

The Blue Mountains

Na een relaxte controle van het voertuig pakken we alles in en gaan op pad, de eerste beste supermarkt is voor ons. En das nog leuk ook, ze hebben hier en daar veel nederlandse spullen zoals Gouda kaas, en Hak appelmoes.  Het klinkt simpel maar dit hebben we al in geen eeuwen gegeten. Dan rijden we op weg naar de eerste bezienwaardigheid " the blue mountains", zon 100 km verderop.  In het stadje Katoomba rijden we langs het echo-uitkijkpunt waar het echt touristisch is. Volle bussen, vele auto's en zat campervans staan op de betaalde parkeerplaatsen. Iedereen kijkt naar waanzinnige vergezichten en de bekende three sisters waar de Blue Mountains bekent om is. Eigenlijk zijn dit gewoon 3 rotsen waar een verhaal achter zit (dat het de zussen van de Aboriginal-hoofdman waren.) Als we wat informatie halen bij het info-centrum worden we door een vrolijke dame super geinformeerd met veel teveel wandelingen. We nemen vandaag een camping om de wagen op ons gemak te kunnen organiseren en lekker te kunnen wennen. Wouw, toch effe wat duurder met 28,50 AUD voor een powersite. Eerst maar eens een nacht slapen. Morgen gaan we hier en daar wandelen door het machtige National park van de Blue mountains.

3 Sisters - Blue Mountains

29.07.2004 Katoomba

Na een heerlijke nachtrust worden we wakker in een camper die helemaal van ons voelt. We zijn alweer gewend aan de grootte (de Van van N-Z was een poepie groter...) En de ruimte is volgens ons slim ingedeeld. Na een lekker ontbijtje van vers brood en een omellet. Tien uur is de gebruikelijke tijd om van een campingplaats af te gaan, dus we zijn er vandaag weer vroeg bij en rijden maar wat rond over een aangegeven scenic-route. Als we bij scenicworld, vlakbij katoomba falls, aan komen kijken we onze ogen uit. Het staat hier weer vol met bussen, maar toch is het niet druk. Vanaf hier kun je per steile trein of skyway 260 meter naar beneden gebracht worden voor wandelingen in het blauwe regenwoud, om daar per 1 van de vervoersmiddelen weer naar boven gebracht te worden. Wij besluiten de afstand te wandelen en heerlijk beneden de bossen te verkennen

Vele vogels laten zich zien en horen, zelfs grote papegaaien en kakatoes. Er zijn hier zelfs boardwalks paden ver boven de grond gemaakt dit geeft een mooi uitzicht. Het park wordt de Blue Mountains genoemd doordat de verdampende olie die uit de eucalyptus bomen komt deze kleur  geven. Om een beetje aan onze contitie te werken nemen we hetzelfde pad weer naar boven. Lekker veel trappetjes is goed voor de bovenbenen toch?? We krijgen nog vele mooie uitzichten te zien als we de scenicweg vervolgen en we genieten de hele dag.

Bij het plaatsje Blackheath na een stuk onverhardeweg (sorry verhuurbedrijf...) komen we aan bij  bij perry's lookdown. Hier hebben we overnacht op een gratis campsite. Toiletten waren er zelfs aanwezig, en verder was het er lekker rustig, op alle vogelgeluiden na dan...

Blue Mountains National Park

De blauwe oliewaas die opstijgt uit de vele Eucalyptusbomen geven dit park zijn naam. Het park maakt deel uit van de Great Dividing Range. Vroeger dachten de veroordeelde bannelingen dat aan de andere kant China lag en dat daar dus hun vrijheid lag. Helaas voor hen lag achter de bergen alleen maar nog meer Australië. Het is een mooi natuurgebied met ravijnen en bossen waar je uren door heen kan struinen. Het gebeurd nog wel eens dat hier mensen verdwalen tijdens een wandeling.  Katoomba is toch wel het middel punt. Hier heb je vele vergezichten en wandelingen langs spectaculaire kliffen. Hier vind je ook de gondelbanen. Een stukje verderop is er nog een spectaculaire waterval, de Wentworth Falls. Het water stort zich hier 300 meter naar beneden

30.07.2004 - De Grand Canyon van Australie

Vandaag genieten we met een kop koffie in de hand van het uitzicht bij Perry's lookdown. Een lekker begin van de dag met uitzicht op de ruige kliffen, de vele bomen en de vele fladderende en fluitende vogelsoorten. We nemen de weg, Darling Causeway, richting Bell om uiteindelijk langs de kust naar het zuiden te kunnen rijden. Deze weg gaat door het national park heen waardoor we nog even kunnen nagenieten van de vele uitzichten.

Net voor zons-ondergang luisteren naar de tropische geluiden

We maken nog een flinke wandeling over het steile pad bij Mount Banks. De soms smalle paden brengen ons echt bovenop de kliffen en we proberen nog wat spectaculaire foto's te maken. Nu kijken we uit naar de overkant van de Canyon waar we gisteren gestaan hebben, en vannacht geslapen. Bij Richmond gaan we naar zuidwaards om een rustig plekje te kunnen vinden om te overnachten. De dagen gaan werkelijk supersnel! We slapen vlakbij Mulgoa bij het een mooi rotsuitzicht aan de oostkant van het National Park. Als de auto geparkeerd is gaan we nog snel even van het ondergaande zonnetje genieten vanaf een grote rots. Laag in de lucht zitten wat wolken, maar toch zijn de vele kleuren een mooi gezicht.

relaxen in kiama
de boodschappen dienst

31-07-04 - Badplaats Kiama

We hebben al vaak een stad bezocht in onze reis, en eigenlijk zijn ze allemaal hetzelfde vinden wij. We willen de hoofdstad van Australie, Canberra, overslaan en lekker langs de kust verder rijden. Wij houden niet van zonnebaden, maar lekker langs het strand wandelen en de kustlijn vinden we wel heerlijk. We gaan vanaf Wollengong via de kust richting het zuiden. Als we langs het plaatsje Kiama komen nemen we een lekkere lange pauze. Het zonnetje staat hoog aan de hemel, we hebben weer reuze veel geluk. Dit badplaatsje staat bekend om zijn blowhole die wel tot 60 meter hoog kan opspuiten. Er is haast geen golfje te zien, dus ook het water komt van de blowhole niet ver. Toch heerst er een rust, terwijl er best wat mensen zijn. De witte vuurtoren is het middelpunt, en de mensen zitten en lopen er omheen. Een reusachtige artistieke motor bied ritjes aan voor de liefhebbers. Er liggen al helmpjes klaar. Na wat wandelen genieten we nog even van het rustige water en de boten in de haven met een cappucino naast de camper. We hebben 2 stoeltjes bij de camper gehuurd, en dat blijkt nu echt een uitkomst.

Camping Ulladulla ??

Vanavond slapen we op een camping in Ulladulla. Een beetje een rare naam, maar we hebben het echt niet zelf verzonnen... Een heerlijk badplaatsje met een luxe camping voor 20 dollar. Weer even lekker douchen en de was doen. We besluiten om gebruik te maken van de grote campingkeuken, zodat we lekker veel ruimte hebben om een heerlijk maal op tafel te zetten. Dat zo'n camping een echte ontmoetingsplaats is is wel duidelijk als we aan het afwassen zijn. We raken aan de praat met een 76 jarige jongeman (hij lijkt net 60jaar!) die al 40 jaar in Australie woont. Nu hij met pensioen is reist hij met zijn vrouw het hele land door. Zijn 4 kinderen wonen verspreidt over het uitgestrekte land. Ieder jaar probeerd hij in de winter het warmere noorden op te zoeken. Hij wil ons maar al te graag tips geven over het bereizen van zijn geweldige land... Er worden wat kilometers genoemt bij stukken weg, want hij weet verdomt goed wat hij zegt. We beseffen nu wel een beetje dat we vaart moeten maken om in de outback te kunnen genieten. We willen namelijk iets anders zien dan dat we in de andere al bezochtte landen hebben gezien. Waarschijnlijk komen we hier wel weer op terug als we dagen in kale gebieden flinke kilometers moeten maken, maar we zien het wel.

S'nachts horen we verderop nog wat geritsel bij de vuilnisbakken. We zien 2 possums aan plastic zakken rommelen waar nog wat eten in zit. Later zal blijken dat de campings en bossen vol zitten met "wildlife"...

01.08.2004 - Ben Boyd National Park

Weer kilometers maken vandaag. We doen het wel rustig aan, dus vervelend zal het autorijden niet snel worden. We merken goed dat niet elk land hetzelfde is. Australie heeft door het droge weer droge grasvelden, en dat terwijl Nieuw-Zeeland zowat licht geeft van al het groene gras en de bomen. Toch ziet Aussie er waanzinnig uit. Zeker als we vlak voor het plaatsje Eden de afslag Haycock road van het Ben Boyd National Park nemen. Een wandeling door het oude bos brengt ons naar 'pinnacles' wat ons op het eerste gezicht niet veel zegt. Een mooi uitzicht op een baai met een rustige helblauwe kleur zee. Tussen de bomen door waanzinnig grote rotsen die rood en zachtgeel kleuren. Een geweldig gezicht waar we wel uren van kunnen genieten.

Ben Boyd Nat.Park

Ben Boyd

Benjamin Boyd was een dromer. Hij kwam in New South Wales rond 1842 met een halfgebakken idee om een scheepvaart maatschappij op te richten. Boydtown (het stadje) zou het middelpunt worden. Verderop heeft hij nog een toren laten bouwen (Boyds Tower). Hij wilde hier een vuurtoren van maken. De toren was gebouwd uit zandstenen platen helemaal uit Sydney. Toen hij hier geen toestemming voor kreeg werd de toren in gebruik genomen als Walvisspotter. 2 km achter de toren zijn nog restanten te vinden van een Walvisstation, waar toen nog druk op walvissen werd gejaagd vanwege hun olie

We willen na Eden een slaapplekje vinden voor vannavond. Het is in hetzelfde National Park, maar aan de zuidkant van Eden. We maken nog even een wandeling naar Boyd's Tower aan de waterkant. Vanaf hier kunnen we zelfs walvissen spotten, alleen wij zitten er in de verkeerde tijd van het jaar... Mmmm. We rijden door naar Saltwater Creek waar we onze camper neer zetten op een campingplek van het Nat.Park. Eigenlijk hadden we hiervoor moeten reserveren en betalen bij het informatiecentrum, maar we gokken het erop en parkeren de bus. Rob ziet al snel barbeque plekken (gratis gas, of een bbq die je met hout kunt verwarmen.) Als ik begin met eten koken gaat Rob als een speer hout sprokkelen. Vele Kangaroo's schrikken het eerste moment van Rob zijn aanwezigheid, maar gaan daarna hun eigen gang, en lijken er niet mee te zitten dat we in de buurt zijn.

Na het eten genieten we van een heerlijk kampvuur gemaakt op de barbeque. We staan er met zijn tweeen, maar het duurt niet lang of een kangeroo komt op 2 meter afstand lekker grazen. Ondertussen heeft de zon ons verlaten, maar met een heldere volle maan kunnen we nog goed om ons heen kijken. Je kunt je wel voorstellen dat het heerlijk genieten is aan een warm vuurtje met blokjes brie en kaas met mosterd. Kijkend naar alles wat beweegt. Op nog geen 2 minuten loopafstand staan we aan het strand. Het zand kleurt felwit en de zee weerkaatst het licht van de maan. Rob en ik staan hier minuten lang te staren, tot we ineens wakker schrikken door een hoge golf die ons zowat natte schoenen bezorgt... hihi

De volgende morgen rijden we net na Eden de Staat Victoria binnen..  Dat verhaal gaat hier verder.

Achtergrond informatie :

• Prettig hosteladres in Sydney : www.harbourcityhotel.com
    usd.60 /double /room met een kortingsbon 5 dollar korting op 1ste nacht
    gratis pickup airport

De site van Rob en jacky - gek op reizen..
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site :

Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen,

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen

Outdoor kleding sinds  1976...