13.12.2003 - Jaisalmer

29.11.2003 - Op naar Agra en de Taj Mahal
24.11.2003 - We zijn nog steeds in Delhi
17.11.2003 -  Discover Delhi
India - steden en trein info
india - jaipur hotel voucher @ rob en jacky op wereldreis - rugzakreis.nl
Tip: aanvragen visum
Tip: taj mahal

Jaisalmer & Camel safari

Het is 12 december.... Om 22.00 uur stappen we in de nachtbus richting Jaisalmer..  We hebben een rit van 14 uur tegemoet. Ondanks een aantal stops gaat de nacht vrij snel voorbij. De stoelen in de bus kun je in slaapstand zetten. Gelukkig toetert deze chauffeur niet zoveel. Het is wel koud s'nachts.

Eindelijk komen we rond 12.00 uur s'middags aan in Jaisalmer-bustation. Er staan 25 touts bij het eindpunt en allemaal willen ze je meenemen. Elke man schreeuwt op zijn hartst om maar op te vallen en iedereen zwaait met folders en visitekaartjes van hun hotel. We stappen uit de bus en krijgen amper ruimte om bij de tassen te komen. Zo gek hebben we het nog nooit meegemaakt.

jaisalmer fort

Rob kiest snel iemand uit die ons gratis zijn hotel laat zien. We rijden erheen in een jeep samen met nog 2 engelse meiden. Als we achterin willen stappen rent de rest van de touts op de laatste tourist af.  Hij wordt werkelijk belaagd en voelt zich bedreigt. De man schrikt en slaat met zijn handen om zich heen. De touts schreeuwen en zwaaien en springen om aandacht te trekken.Rob vraagt de man om maar snel met ons mee te komen, en al snel voelt hij zich op zijn gemak. Door de hoge concurrentie zijn de prijzen zeer scherp. Een 2-pers. kamer voor 80 rupees. (1,50 euro). Achteraf merken we dat ze geen hete douche hebben (natuurlijk wel beloofd). Uiteindelijk wassen we onszelf met een emmer heet water.

We horen goede verhalen over een kameel safari geboekt via dit hotel, dus we wagen het erop. Vanaf morgen begint onze 2-daagse tour door de THAR - Desert.

14.12.2003  Onze Camel-Safari

De Morgen begint vroeg voor ons en om 7.30 gaan we op zoek naar een ontbijtje. De manager van ons hotel kan wel iets in elkaar futselen met toast en jam, maar kan geen eitje bakken, dus we vluchten naar een ander hotel met restaurant (we moeten eerst de kok even wakker maken). Misschien is dit hotel beter voor onze laatste nacht in de stad. Het ontbijt is goed. Met een gevulde maag worden we half 9 opgehaald met een Jeep voor een rit van 30 minuten naar de Thar - woestijn. Alle spullen worden ingeladen. Van fruit en groente tot en met een kip die soms probeert te ontsnappen. Na 40 minuten rijden staan er 5 kamelen en 3 mannen op ons te wachten.

Na een korte begroeting worden de spullen op de kamelen geladen en kunnen we plaatsnemen. De twee engelse meiden, Amy en Lucy zijn ook mee en we krijgen alle 4 een eigen Kameel aangewezen. Geen uitleg, geen bespreking... Nee opstijgen en rijden.

Rupees please....

We rijden pakweg 2 uur voordat we mogen afstijgen. De route voert ons naar het dorp van de mannen, waar ze de kamelen water geven. Even probeert de moeder van de leider ons wat spullen te verkopen, maar daar hebben we geen zin in.  Het hele dorp, zeker de kinderen lopen uit om ons te begroeten. Helaas heeft het toerisme veel verziekt. "Hello money, hello pen, rupee !!!" wordt er geroepen.

Na weer een uurtje rijden stoppen we op een verlaten plek voor de lunch. Die camelen drivers kunnen ook nog koken. Ze maken een lunch van chapatis met vegetables en rijst.. Errug lekker en voedzaam.  We gaan met lichte vertraging in de middag weer verder omdat 1 van de kamelen is weggelopen. De leider vind hem op ongeveer 5 kilometer van onze lunchplek. hihi. en dat terwijl ze met de voorpoten worden vastgebonden.

huisje in aanbouw

sprookje van 1001 nacht

Sunset in de Sand - Dunes

We rijden tot zo'n 5 uur. Het wordt tijd om een bivak op te zoeken. Tot onze verassing rijden we naar een heel mooi stuk zandduin. Net voor zonsondergang maken we bivak. Snel kunnen we nog wat mooie foto's maken.  Een half uur geleden zagen we hier nog een vos voorbij schuiven. Bivak bestaat hier uit het simpel neerleggen van je deken en klaar is kees.

Vannacht slapen we onder de sterren. Zonder de herrie van riksshaws en trucks en zingende moslims.   Vanavond eten we kip, chapati en rijst. Niet slecht voor een woestijn maaltje rond het kampvuur.
Het is dan ook snel bedtijd.  Dat Kameel rijden is nog best gevoelig afgelopen. We zijn zo stijf als een plank en zijn blij dat we eindelijk mogen gaan liggen. Aangezien de temperatuur snel daalt, krijgen we van de drijvers een aantal dekens toegestopt. Nu kan het niet meer misgaan.

Dag 2 - Zadelpijn.

Gisteren dachten we een makkie te hebben met het op- en afstappen van die grote kameel. Vandaag is het anders. We hebben gevoelloze bovenbenen. Stelletje amateurs.

Wel lekker geslapen. Regelmatig wordt je s'nachts even wakker om dan even van de sterrenhemel te genieten. Pakweg half 10 zijn we na een lekker ontbijtje van toast met jam en eieren weer op pad.  De camelen jongens doen echt hun best om het ons naar de zin te maken. Eieren koken,  thee maken en zelfs koffie is aanwezig.

Dat beest lacht je gewoon uit

Die Kamelen hebben het best naar hun zin, behalve s'middags na de lunch, dan hoor je ze protesteren. muuurrhhhh.    We zijn blij dat we een 2-daagse tour hebben geboekt. S'nachts en S'morgens is waanzinnig. Overdag is het rijden op een gegeven moment wat eentonig.  Je moet je toch licht vasthouden en met de beweging van het beessie mee gaan, anders krijg je last van je rug.  Rond 3 uur in de middag, net als we het eindpunt bereikt hebben komt onze jeep aanrijden. Mooie timing allemaal.  Het was een mooie belevenis.

We zijn nog 1 dag in Jaisalmer, om op ons gemakkie het slot en de prachtige staatjes te bekijken. Daarna gaan we met de nachttrein naar Jodhpur.

Achtergrond informatie :

• Je kunt een volledig verzorgde tour boeken vanaf 450 rupees per persoon/per dag. (ong. 8,30 euro) Hiervoor wordt je gehaald en gebracht, de kamelen en drivers en voedsel (2x lunch, 1 x ontbijt, 1 x dinner - vegetarisch).  Ook mineral water is voldoende voorhanden. (in de prijs)

• Voor 100 meer eet je s'avonds soep en kip extra.

• je slaapt op echte zandduinen onder de sterren hemel. (dekens zijn voldoende aanwezig)

• met gezellig kampvuur.

• gidsen zijn engels sprekend

• je hebt hier je eigen Kameel

Bijzonderheden Jaisalmer

• Er zijn hier geen aapjes meer te zien

• De stad is volledig omringt door de Thar-woestijn, 120 km verderop ligt de grens met Pakistan.

• Veel concurrentie tussen hotels waardoor de kamerprijzen zeer laag zijn.

• De stad zelf vonden we wel leuk voor 1 dagje. Je hebt het Fort zelf, en binnen c.q. buiten de muren hebben zich kleine straatjes/bazaars ontwikkeld waar je lekker rond kunt slenteren.

• De grootste toeristische trekpleister in jaisalmer zijn de camelsafari's en woestijn jeep tochten naar de SAM-DUNES

• Er zitten een aantal goede restaurants..

• Het wordt de Golden City genoemd door de gele gebouwen die verlicht worden door de goudgele zon bij zonsondergang.

• Het is waar wat in de L.P. staat. Na 1 dag wordt je herkent door de kooplieden.

De site van Rob en jacky - gek op reizen..
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site :

Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen,

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen

Outdoor kleding sinds  1976...