Eigenlijk is het niet zo moeilijk..
1. Je zoekt een Trein uit. (handig boekje Trains at a glance - 30
rupees)
2. Vul een reserverings formulier in (doe maar 2, dus een alternatief
voor het
geval de eerste vol zit)
3. Heb je plek kun je direct een "confirmed" kaartje kopen
4. Heb je geen plek, dan kun je een "waitinglistticket"
kopen.
Afhankelijk van de datum beslis je zelf of je dit
wilt. Op internet kun je elke dag
de status controleren. Zodra je van de wachtlijst af bent
krijg je een coach
en stoel nummer. Je ticket is dan confirmed. Neem je tijd
en zorg dat je op tijd bent.. Bij 2+3 en sleeper heb je een
gereserveerde plek.
|
De trein klasses in India , dit zijn de Express/Mail treinen
- 1A
Dit is een zeer luxe uitvoering en de duurste. Bij de
meeste trajecten zit deze wagon er niet eens mer bij. We hebben het
om deze reden niet uitgeprobeerd.
- 2A
Ook dit is zeer luxe. Er zijn stapelbedden met 2 bedden
boven elkaar. Voor een beetje priveterrein als je gaat slapen zijn
er gordijntjes voor de bedden. Er is arco aanwezig, maar het is
daardoor niet koud, wordt ook gebruikt als verwarming. Van 6 am tot
9 pm is het slaaptijd. De rest van de tijd moeten de bedden worden
opgeklapt tot zitstand. Het onderste bed zit je dan met 2 personen.
Je hebt dus ruimte zat. Dit is goed voor een lange treinreis of als
nachttrein te gebruiken. Lakens en dekens worden gratis uitgedeeld.
De prijs is aanzienlijk goedkoper dan 1A, bijna de helft!
- 3A
Deze klasse is het zelfde als 2A, maar hier slaap je met
3 mensen boven elkaar. Overdag zit je dus ook met 3 personen op de
bank. De bedden lijken iets kleiner, maar het is maar weinig. Deze
klasse spreekt ons meer aan, en ook de prijs is de helft van klasse
2A. Er zitten geen gordijntjes voor de bedden, maar hiervoor kunnen
we een sarong gebruiken. Ook hier hebben we lakens en dekens
gezien.
- Sleeper (tip)
Deze categorie is zeker goed te doen voor het reizen met de trein. We
hebben heerlijk geslapen in de Nachttrein. Je slaapt hier met 3
personen boven elkaar. De bedden en de ruimte er omheen is iets
smaller dan 3A.
Je moet hier zelf voor een deken zorgen en ik heb geen verkopers van
chai of koffie gezien. Maar goed, we hebben dan ook s'nachts gereist
In de coupe is geen airco, wel ventilatoren. In de winter kant het
toch goed fris zijn en heb je wel een dekentje nodig.
- Chair Car
Gewone gereserveerde zitplaatsen, moeten we nog proberen
Dan heb je nog gewone passenger treinen (de ordys)
- FC ordy
Nog niet uitgeprobeerd. Weet ook niet wat ik me er
van voor moet stellen...
-
- SL ordy
Dit zullen zitplaatsen zijn, iets hogere klasse dan
II, maar nog niet uitgeprobeerd.
- II ordy
Waarschijnlijk zijn ook dit zitplaatsen. Dit is de
goedkoopste manier van reizen met de trein, ik verwacht er dus niet
veel van.
Voorbeeld : Reis 300 kilometer in de volgende
klasses en je betaald het volgende:
Mail / Express treinen
klasse |
prijs in rupees |
in euro |
opmerkingen |
1A |
1081 |
19,28 |
vaak niet meer gebruikt |
2A |
556 |
9,91 |
te luxe |
FC |
406 |
7,24 |
te luxe |
3A |
348 |
6,21 |
luxe klasse met airco |
CC |
271 |
4,83 |
stoelen |
SL |
124 |
2,21 |
beste optie... |
II |
78 |
1,39 |
houten bankjes (geen res. kosten)= geen
plek |
|