24.11.2003 - We zijn nog steeds in Delhi

29.11.2003 - Op naar Agra en de Taj Mahal
24.11.2003 - We zijn nog steeds in Delhi
17.11.2003 -  Discover Delhi
India - steden en trein info
india - jaipur hotel voucher @ rob en jacky op wereldreis - rugzakreis.nl
Tip: aanvragen visum
Tip: taj mahal

Ja we zijn nog steeds in Delhi..

Met ons gaat het super. Ik (jacq) ben een paar daagjes ziek geweest doordat ik een lokaal drankje op heb. Dit ging een paar keer goed (een soort yoghurt drink en vruchten) Maar ik wist niet dat er ook water in zat... Waarschijnlijk hebben ze in het restaurant
kraanwater erin gedaan. Maar nu gaat het weer goed. Rob heeft het in Nepal gehad met thee, nu was ik aan de beurt.

Achtergrond informatie Delhi

25.11. 2003 - Op stap met een Gids

We doen vandaag een City tour... door New Delhi.. met een echte touristenbus....

Het was voor een hele dag zo spot goedkoop dat we er weer eens niets van verwachtte... En het was inderdaad lachwekkend.
De gids was een vieze oude man, met een mond vol rotte tanden. Lachen kon hij niet (maar goed ook!) en hij was heel erg zijn landgenoten aan het voortrekken voor goede plekjes. We zouden worden opgehaald met de bus voor het hotel. In de lobby van het hotel zagen we een man zitten die ons later meenam naar de bus toe die 2 straten verder stond. Toen de bus niet op deze plek  stond werden we met zijn 6en in 2pers motorrikshaw. De eerste attraktie  was een tempel. Die tempel mochten we 20 minuten bezoeken, en dan
snel naar de bus komen. De tempel was schitterend! Mooie foto's kunnen maken van de buitenkant (binnen in een tempel mag er niet gefotografeerd worden..)

de laxmi tempel

Bij de bus aangekomen namen we plaats voorin de bus. Na 5 minuten werden we daar weggestuurd en moesten we achterin de bus zitten omdat de gids daar wilde zitten, die
overigens de hele weg heeft gestaan of ergens anders heeft gezeten. Onze eerste plaatsjes werden aan landgenoten van de gids gegeven. Tijdens de trip hebben we ook de ambassades gezien. Ergens achter een bos, eigenlijk heeft niemand het gezien in de bus, Maaaarrrr we zijn er wel langs gereden.. hihi
Verder werd er door de gids ook nog gebouwen aangewezen die ook niet te zien waren, maar we zagen alleen vlaggen. De Nederlandse vlag bleek er ook bij te zitten, maar zelfs die kon niemand zien. Hoor je de gids zeggen... 'Links ziet u het gebouw van duitsland,...

uitgehuwelijkt binnen 24 uur

U KIJKT RECHTS MENEER, IK ZEI LINKS!!!

En dat terwijl niemand op die gids lette doordat hij zo onduidelijk was... Je kan begrijpen dat wij dubbel lagen van het lachen.
We zijn ook langs het rode fort gereden. Heel bekend hier in Old Delhi, dus een echte trekpleister voor toeristen. Nu is het zo dat er om het rode fort een grote muur is gebouwd zodat het fort voor de bewoners in het dorp niet meer te zien is. We zijn alleen langs het fort gereden, dus eigenlijk hebben we alleen de muur gezien! Weer lagen wij krom van het lachen. (we waren een paar dagen eerder al in het fort geweest, dus we hadden het toch al gezien..) We kwamen ook langs de 'india gate' eigenlijkt dat heel erg op de 'arc de triompf' (schrijf ik het zo goed???) in Frankrijk. We mochten 2 minuten de bus uit om een foto te maken, maar weer super snel werden we terug geroepen. "Je hebt toch nu al een foto, hup de bus in!' Ook waren we hier al een aantal dagen eerder geweest...

Hoe wordt je uitgehuwelijkt in 24 uur.

Er zat ook een pas getrouwd Indiaas stelletje in de bus. Door de traditie konden ze elkaar 24 uur voor de werkelijk bruiloft. Daarvoor hadden ze elkaar nog nooit gezien! Voor ons zo onwerkelijk! Door het kastensysteem die ze hier in India nog steeds hanteren
moeten 2 mensen uit dezelfde kasten met elkaar trouwen. De ouders kiezen de bruid cq bruidegom uit, en die bepalen met wie hun zoon/dochter trouwd. Op de huwelijks reis leert het stelletje elkaar dus eigenlijk pas kennen...  Het stelletje uit de bus waren nu op huwelijksreis, en waren heel gelukkig zeiden ze. Ze waren alle twee 24 jaar, en wilde alles over zo een huwelijk aan ons vertellen, waren heel open... Dat is dus echt heel leuk om in zo een groepje mee te maken.

Zaterdag zijn we van plan om Delhi te verlaten. Delhi is een super grote stad met heel veel mensen, en heel veel bezienswaardigheden!
De volgende bestemming zal Agra worden. Met het bezoeken van de bekende 'Taj Mahal' (mooi gebouw, maar eigenlijk gaan we naar een graftombe kijken... hihi)
En verder willen we ook nog een kamelen tocht maken...
Je hoort het verder allemaal wel weer snel.

Achtergrond informatie Delhi :

• Doordat India zo een groot land is kan ik nooit alle staten in 1 keer beschrijven. Vandaar dat ik maar begin met Delhi. De eerste indruk voor ons met de Indiers.

• Delhi is een grote stad waar ontzettend veel mensen wonen. Ook is het een stad waar zeer veel te zien is. Verschillende culturen en geloofsovertuigingen waardoor er ook zat tempels zijn voor iedereen. De ene tempel is nog mooier dan de andere.

• De prijzen moet je wel een beetje weten, want dit land staat er bekent om dat de toeristen flink worden afgezet. Ga NOOIT in op het eerste bod maar vraag een beetje rond, afdingen is echt noodzakelijk. Dat de toeristen meer betalen dan de lokals vind ik niet erg, maar niet het 10 voudige!

• Dat de mensen alleen maar een gesprek beginnen om iemand een shop in te kunnen lokken of hun koopwaar aan te kunnen bieden wisten we (dat dit in Agra erger was wisten we niet..)

• Elke avond vuurwerk ergens in de stad is ook een beetje overdreven, maar het gebeurd wel!

• Dit is echt de stad van de tegenstellingen, veel armoede en veel rijkdom. De Indiers die ik hier ontmoet heb vind ik niet allemaal even leuk. Vooral op drukke plaatsen kunnen de jongeren (vooral de Sikhs = tulbanden) heel handtastelijk zin tegenover vrouwen.

• In Delhi zijn aardig wat verschillende area's.
    -Connaugthplace is duur en ook een rijke plaats in New Delhi.
    -Old Delhi is denk ik de armste wijk. Als je hier door de straten loopt zie je soms winkeltjes van 1 meter breed en 2 meter lang. Of straten waar je net iemand kan passeren zo smal (Chandni Chowk).
    -Paharganj is de echte volkswijk. Hier komen de backpackers voor weinig lekker eten en oke slapen.

• Er zijn in Delhi veel Tulbanden te zien. Als je goed oplet zie je dat er verschillende vormen van dragen van de tulbanden zijn. De stof ervan kan wel 9 tot 20 meter lang zijn. Ik zou niet weten waar ik die stof stoppen moet... hihi

• Je ziet op straat (vooral in Paharganj) ook veel shopjes die met henna handen en voeten beschilderen. Echt een mooi kunstwerk om te zien. Elke tekening blijkt ook een achtergrond of betekenis te hebben en wordt bij Indische vrouwen gedaan voor een festival of trouwerij. De dame die zelf trouwt (rond 24 tot 26 jarige leeftijd met een door de ouders gekozen partner) heeft de beschilderingen tot haar ellebogen. Voor de rest komen de tekeningen nooit zover.

• 's Ochtends vroeg zie je rikshaws met slapende bestuurders op de achterbank, hun huis...

• De honden zijn echt dunne scharminkels. Ze leven van al het afval van de mensen, en krijgen vaak een schop. Honden hebben hier een slecht leven vind ik.

• Mensen gooien hier werkelijk alles op straat. En niemand interresseerd het iets. Het is dus echt vies op straat. Ook spuugt en plast iedereen overal. Door de vele mensen hier in de stad staat er vaak file en is er veel luchtvervuiling. Ik (jac) had elke avond hoofdpijn, en dat is niets voor mij...

• In dit land wordt er links gereden. Vaak is het niet te zien of de auto's, rikshaws links of rechts moeten rijden, het maakt ze geloof ik niet erg uit. De koeien, aapjes, paard en wagen lopen ook door de straat. Soms zelfs een olifant of een kameel. Toch moet ik steeds weer lachen als ik dit zie. Het is hier nooit stil.

• Overdag is het een herrie en snachts is er ook leven. Het lijkt wel of er in de verte onweer op komst is, zo onrustig.

• In India zie ik altijd wel iemand vechten, waar je ook kijkt.

• Op flessen en boodschappen staat meestal de Maximale rupie prijs die gevraagd mag worden voor het product. Toch proberen de Indiers het steeds weer om meer te vragen, terwijl de lokals juist minder dan de maximale prijs krijgen...

• Alle vrouwen zijn heel mooi gekleed. Iedereen in lange broek met een soort jurk erover (korte of lange versie) en een gedrappeerd sjaaltje om.

• Jongere meiden zie je in Delhi wel steeds vaker in spijkerbroek lopen.

• Het voedsel in India ia erg lekker. Ze maken hier de gerechten op basis van groenten met rijst of een soort dun brood. Er lekker, smaakvol en verrassend. Wel kunnen ze hier flink pittige gerechten serveren, maar op aanvraag kun je alles minder pittig bestellen. De meeste gerechten eet je met je handen. Sommige mensen zie je alleen met hun rechter hand eten (linker hand wordt als onrein ervaren).

• In delhi gebeurd veel op straat. Kappers knippen op straat, en mensen die je oren schoon maken... Door de metro die hier wordt aangelegd (moet af zijn in 2025) is het op veel plaatsen een zooitje op straat.

• Tegenwoordig steeds meer ATM's (pinautomaten), enne oh ja maar liefst 25 MacDonalds....

De site van Rob en jacky - gek op reizen..
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site :

Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen,

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen

Outdoor kleding sinds  1976...