01.08.2007 - Frankrijk

15.09.2002 - Karlsbader hutte
13.03.2002 - Skieën in Nendaz
14.06.2001 - Onze Ontmoetingen

Deze vakantie gaan we naar de Westkust van Frankrijk. Natuurlijk nemen we Timo en Joy met ons mee.  We zijn van plan om via Parijs naar Normandie af te reizen, daar een weekje rond te kijken en dan naar de regio Vendee.

Op de kop af gaan we ook nog even langs onze vrienden Caroline en Arthur. ( de C&A tjes, die een camping in de buurt zijn begonnen.

30 juli 2007 - Vertrek vanuit Barendrecht

Normaal zouden we gistereren, dus zaterdag zijn vertrokken. Echter ik, (rob) had een kater van hier tot Schiermonnikoog. Bovendien was ik ook nog volop aan het kotsen. Gisteren hadden we een straatbarbeque. Heel gezellig.  Deze keer compleet met 2 van die opblaasbare springkussens voor de kinderen. Het was reuze gezellig.  Alleen die dag er na......

Maar goed, we zijn vanmorgen toch rond 10 uur weggereden. Even nog wat vers brood en shoarma halen voor onderweg.  We rijden via Antwerpen haven, Gent, dan richting Lille. Alles ok, geen files onderweg. Ja... wie gaat er dan ook pas op maandag rijden.  Rond 5 uur smiddags rijden we Parijs binnen. Daar is het prijs. Flink druk. Het heeft ons een 1,5 uur gekost om er doorheen te komen. Een half uurtje voorbij parijs nemen we een afslag om ergens verderop in een bos te kamperen.  Nog even snel een broodje shoarma maken. kostprijs  5 euro voor samen.  Daar kan toch geen wegrestaurant tegen aan. Morgen opnieuw de snelweg op naar Normandie..

Dinsdag 31 juli - slapen in een bos

Grappig eigenlijk. Je rijd nog geen 10 minuten van de snelweg het bos in en slaapt heerlijk rustig op een parkeerplaats voor wandelaars midden in het bos. Het is de afgelopen nacht lekker stil geweest.

Rond 10 uur vertrekken we, weer de rijksweg op.  De richting is Nantes. Geen normandie, maar de Vendee. Het is niet echt gemakkelijk om met 2 kleine kinderen zo'n stuk te rijden. Je moet regelmatig stoppen. Timo omdat hij iedere 3 uur voeding moet hebben. Joy moet regelmatig zijn beentjes even strekken, anders is het vanavond feest.  We  komen uit in Donges, waar we een gratis Camperplaats tegenkomen.

Kijk, dat is nog eens lekker. Bij deze rustige camperplaats, net buiten de dorpskern is ook een groot speelterrein aangelegd. Joy is dus in iedergeval een 2 uurtjes heel zoet.

Die Camper gasten zijn ook overal hetzelfde. Er staan tegen de avond 15 wagens, maar je ziet geen mens buiten. Ja, heel even om de schotel te stellen, want ze zitten allemaal tv te kijken. Moeten ze natuurlijk zelf weten, maar het is hardstikke lekker weer. We eten buiten, en genieten nog heel lang van de zon. Ondanks dat hij veel heeft gespeeld, slaapt Joy pas 1,5 uur later dan dat hij naar bed is gebracht.

S'morgens precies hetzelfde. Je ziet geen beweging buiten. Alleen vertrekken de campers opeens stuk voor stuk.

Woensdag 1 augustus 2007 - Aankomst Vendee

We hebben eigenlijk nog geen idee waar we precies heen willen. Mijn oog valt op een schiereiland, Nourmoutior island. Het schijnt daar best ruig te zijn.  Afijn, eerst de grote brug over bij St. Nazaire.  Daarna denken we een N-weg te pakken om een stuk af te snijden.  Fout...  1,5 uur in de file, want ergens in een dorpje  staat volkomen onbenullig een stoplicht. Niemand steekt over, maar het zorgt erwel voor dat er kilometers file staat.

We halen het eiland, en stoppen in het dorpje L'Epine. Er staat aan het begin een hele grote camping, maar daar rijden we voorbij.  De kinderen gaan tekeer dus eigenlijk hebben we geen zin meer om nog verder te rijden.  Dan komen we verderop terecht op een prive grasveld met 4 wcees, ergens verscholen achter een huis.  Dat klinkt heel leuk. Echter het wordt beheerd door een stel zigeuners die er uitzien als Ma flodder. Ze vragen er nog 17 euro voor ook. Er is helemaal niets... Ja, rust dan. want behalve een belgische camper staan we zowat alleen. Dat is het ook niet helemaal. Morgen maar terug naar de goudkust en een echte familie camping opzoeken aan het strant. Dan maar eens kijken of het beter gaat.

Het probleem is dat we Joy constant bezig moeten houden. Timo huilt vandaag heel veel.  Echt rust en plezier hebben we vandaag dus niet.

2 tm 6 augustus - Saint Jean - de Mont

Het is inmiddels zondag 5 augustus. We staan een paar dagen in St Jean-de Mont, midden in de Franse Vendee. Het weer is prima, 25 graden of meer. Veel, heel veel zon en geen regen. Dit stadje is puur vendee. Brede mooie stranden, speciaal aangelegde fietspaden.We zien heel veel fransen, bijna geen Nederlanders.  Het is een echt vakantiedorp. Je ziet hier ook van die groepsfietsen aan de boulevard, waar 4 - tot 6 mensen op kunnen. De nationale volkssport bij laagwater; schaaldieren zoeken.

Dingen die opvallen.

• Vouwtafeltjes waar de hele familie aan kan zitten

• "pop up" tentjes. Het wemelt ervan.

• Kinderen zijn nog laat aan het spelen.

• Avondeten doen de fransen pas vanaf 20.00 uur.

• Overal kun je uiteraard stokbrood kopen.

• Daarentegen vinden ze de fietskar "erg intressant".

Boetes in Frankrijk

(prijzen vanaf)

Rijden onder invloed euro 620
Door rood licht rijden  euro 645
Gevaarlijk inhalen  euro 645
Fout parkeren  euro 90

We staan op een mooie camping op 5 minuten rijden van het strand. Er zijn veel campings hier en we hebben het met deze 2 sterren camping getroffen. Een plekje midden in het bos. Waar verderop de campers en caravans in lange rijen naast elkaar staan.

Om eerlijk te zijn. Het valt niet mee. Er zijn veel momenten dat ik het niet naar mijn zin heb. Dat kan ook niet anders. Het zijn geen vakanties meer zoals "vroeger". We hebben zowaar 2 dagen smorgens op het strans gelegen. Dat kan maar 2 uur, want daarna moeten we terug omdat Joy moet slapen. Smiddags hebben we wat rondjes gefietst. Ook hier kom je niet ver. want Joy moet rond 6 half 7 eten. RRR.....

Over slapen gesproken. Dat is de grootste crime. Op het strand ga ik met Joy even in de zee spelen,  Timo ligt wakker te gillen.  Draaien we de zaak om... Jacky met Joy. Timo ligt te gillen.
Zoals eerder vermeld. Bij alles wat we doen is er voor ons zelf geen rust. Constant moet Joy in de gaten worden gehouden, of bezig gehouden.  Het meest erge is als Joy moet gaan slapen. Dat duurt elke avond 1,5 uur. Dan ligt hij te donderjagen en sloopt hij de bus. Gisterenavond bedachten we dat we Joy dan maar later naar bed laten gaan.  Dat helpt dus ook niet. Pas rond half 11 sliep hij eindelijk. Even samen gezellig buiten zitten is er niet meer bij.

Ik vind het niet zo grappig.  Heb het gevoel dat we eigenlijk niet veel doen. Vakantie vieren met een gezin is gewoon keihard werken. Volgens mij was dit vorig jaar net even anders met 1 kind. Als Joy eindelijk rustig is of ergens mee bezig, begint Timo te huilen. Je kunt het ze niet kwalijk nemen, het hoort blijkbaar bij.  Ik kan er maar niet aan wennen.

Vandaag zijn we smorgens gaan fietsen en smiddags zijn we naar het zwembad van de camping geweest. Joy was eerst voorzichting en huiverig om in het zwembad te gaan. Na een uurtje was hij er niet meer uit te slaan. Hij klimt zelf op de kant om vervolgens zich om te draaien en zomaar in het diepe te springen! Echt stoer van zo'n klein ventje.

Er zijn ook meer leuke dingen met de kids

Gisteren mocht Joy voor het eerst in de draaimolen.  Hij stond bijna te springen van plezier. Hij heeft alleen een half uur gehuild toen het over was en hij niet nog een keertje mocht.  En niet te vergeten zijn eerste italiaanse ijsje.  Je had zijn gezicht moeten zien... helemaal onder. Dan hebben we nog een springkussen op de camping en een hele grote glijbaan. Daar klimt hij nu al zelf op.

Morgen weer verder.  We rijden richting St Croix de Vie en gaan dan een paar dagen het binnenland in. Castelen zoeken.

6 augustus - naar Apremont - kastelen bezoeken

aansluitend naar een camper parkeerplaats in het stadje La Roche - sur L'yon.

7 augustus tm 10 augustus Les Essarts, 3 dagen gestaan, oa een kasteel bezocht, rond gefietst. met Joy in het zwembad.

Hier zaten slechte dagen tussen. Timo constant huilen, Joy slecht in slaap vallen.

Vrijdag 10 augustus - Grand parc Puy du fou.

Vanaf de camping in Les Essarts vertrekken we naar Puy du fou, een gigantisch new "pretpark" met allerlei voorstellingen over de middeleeuwen. Zowel de Romijnen als de Europesche Ridders als de Vikingen  komen aan de orde. Het park is sinds April 2007 geopend.

Ze nemen je mee terug in de tijd 4-500 jaar geleden

Het is onvoorstelbaar. zoveel parkeerruimte.  Ik schat 30-40 voetbalvelden groot om het park heen. En overal staan "mannetjes" die je de weg wijzen. We besluiten vandaag met een fietskar te gaan lopen. Zo kan Timo een beetje slapen en als Joy moe word een beetje zitten. Achteraf blijkt dit een prima keuze.  We bezoeken vandaag maar liefst 3 voorstellingen. De Vikingen, De Gladiatoren, waarschijnlijk het klapstuk van het terrein, met een complete nagebouwde arena a la rome stijl.  Als laatste een voorstelling over het middeleeuwse West Europa, waarbij ruiters elkaar aanvallen metn lansen. Ze proberen ook elkaars kastelen te veroveren.

Gigantisch goed opgezet, deze shows en nog betaalbaar ook,   25 euro per volwassenne, kinderen tm 5 jaar gratis

Het is de gehele dag stralend weer. Pas om half 7 verlaten we het terrein.  We rijden over de snelweg terug richting La Roche du Lýon, omdaar de bekende camperplaats voor de nacht op te zoeken. Morgen rijden we terug naar de kust.

Campers nemen de meest vreemde en luxe dingen mee (2007 editie )

We vragen ons soms af of deze mensen zeggen dat ze op vakantie zijn. We denken dat wij een grote camper hebben nou vergeet het maar. Er rijden meer slagschepen rond dan gewone auto's in Barendrecht.

Een aantal voorbeelden.. We zien dus een hoop rare en overbodige zaken;

• Met stip op nr 1. De satelliet schotel om het nieuws te kunnen bekijken
  • Ze zijn veel te groot ( 6 persoons waar 2 personen in zitten)
  • Natuurlijk de matjes buiten, ( stel je voor hij wordt vuil)
  • de plantjes binnen
  • de motoren en scooters achterop

Zaterdag 11 augustus.

Héé,  een smsje van de ouders van Jacky. Ze zitten hier 15 kilometer vandaan.  Dus gaan we even op bezoek. bakkie koffie doen en misschien wel een nachtje op de camping blijven slapen.

Ze staan op een camping in het stadje La mothe-Achard. Leuk om ze zo in Frankrijk te zien. We besluiten te blijven. Gaan smiddags lekker een stukje fietsen en boodschappen doen. S'avonds lekker samen eten maken. Pa sluit de scottelbraai aan en ik ga 2 kilo aardappelblokjes bakken.

De volgende ochtend gaan we met z'n allen nog een half uurtje in het zwembad. Daarna vertrekken wij naar de kust, Les Sables des Olonne. Dit moet het mekka van de Vendee zijn. Dat kan wel kloppen want na 3 campings vinden we een plekkie in een dorp op 10 minuten van het centrum. De rest van de dag besteden we aan luieren, een wasje draaien en met Joy het zwembad in. Hij vind het steeds leuker.

Maandag 13 augustus - Les Sables des Olonne

We gaan vandaag lekker de hele dag erop uit met de fietsen. Eerst naar het strand en het centrum. Het is een mooie dag, het zonnetje schijnt, 28 graden en soms even bewolkt.

Binnen een half uur zijn we aan het strand, fietsen wat heen en weer over de promenade, en besluiten met de kar lekker door de straatjes te wandelen.

Les Sables, met 40.000 inwoners is een echte toeristenstad. In feite de topper van de Vendee. Bij de lokale VVV ligt zelfs een informatie boekje in het Nederlands. In het kort; een zeer mooi en lang zandstand, voldoende parkeergelegendheid, een leuke haven met een visvloot en plezierjachten. een kasteeltje op de pier, en een hele grote wandelpromenade. Dit stadje trekt enorm veel badgasten. S'middags ligt het strand helemaal vol, en toch voelt het niet benauwd, iedereen heeft de ruimte.  Er heerst een gemoedelijke sfeer.  We nemen een ijsje en chillen op de promenade in het zonnetje.  Je kunt hier ook leren zeilen, surfen, waterscooteren, zeevissen, eigenlijk alles wat je op een zomers strand kunt doen.

We fietsen in de namiddag lekker terug, stoppen nog bij een super grote warenhuis, pikken een kippetje mee en gaan lekker chillen op de  "rustige" campeer plaats... Nou ja rustig,  om 8 uur s'avonds begint er op 10 meter afstand ineens een dj, met veel kabaal franse chancons te zingen, Het blijkt, vanavond dansant tot 23 uur,  Gelukkig slappen de kinderen net ... dus das lekker.

Het moet gezegd, we hebben al 3 fantastische dagen achter de rug, Het gaat stukken beter met de kids.

14 augustus - Richting Saint Just Luzac

Op bezoek bij Ester, Otto, Oma en Opa en natuurlijk Bart, Thomas en ..

15 en 16 augustus 2 dagen op een heel duur vakantie park

17 augustus - Richting Le Petit Mas díle

18 augustus  - Aankomst C&A tjes

19 augustus - vertrek naar huis

De site van Rob en jacky - gek op reizen..
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site :

Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen,

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen

Outdoor kleding sinds  1976...