Terug naar index

Hiking & Mountainbiken... in de Belgische Ardennen...

van 18 april  tm  21 april 2003

De aankomst op vrijdag is hartelijk. Bijna iedereen is al aanwezig. Tot onze grote verbazing zijn er dit paasweekend veel gezinnen met kinderen. Even wennen voor ons tweetjes dus. In overleg krijgen we onze slaapplaatsen toebedeeld. In een echte berghut slaap je op 'lagers' (slaapzalen). We slapen met ongeveer 10 personen in een slaapzaal.

De Patron is er met het voltallige gezin. Ook is er een Patron in opleiding met de complete family. Daarnaast is er nog een groep van 14 personen, en 3 families. De hut zit vol.

Barvaux naar Durbuy (GR57)

dagafstand
kenmerken
uitzicht
vertrekpunt
eindpunt
20km
afwisselend door diverse dorpjes, bossen en open vlaktes
4 x klimmen naar mooie belvederes, met uitzicht op de ourthe dalen
station van barvaux
tukhut in Sy
Vandaag staat er een lange etappe op de agenda.  Om 7 uur staan we op. De meeste families zijn nog niet wakker. De kinderen wel...... Snel maken we in de grote keuken ons ontbijt klaar. Uiteraard ontbreken hier de eieren niet. Het is tenslotte bijna Pasen

Om 09.00 wachten we op de trein van Sy naar Barvaux. Iedereen wandelt van Sy door de bossen naar durbuy en vervolgens naar Barvaux om daar de trein terug te nemen. Wij zijn eigenwijs en doen het andersom. (Later blijkt dit een goede keus) De trein komt keurig op tijd en binnen 10 minuten staan we in Barvaux op de kaart te kijken waar de route begint.... In de hut hebben we goede kaarten aangeschaft en het blijkt niet moeilijk om de juist route te vinden.We gaan een stukje van de GR 57 lopen. Het is zaterdag ochtend. Om ons heen wordt het stadje wakker. Snel naar de bakker. Dit zijn toch een van die fijne dingen in de Ardennen. Dat lekkere knapperige Stokbrood. Hier blijken ze trouwens ook van die lekkere chocolade broodjes te hebben. Jacky is er niet weg van te slaan. Van Barvaux lopen we in pakweg 1 uurtje naar Durbuy. De stad ligt ook aan de ourthe en is erg toeristisch. Dat komt met name door het grote kasteel in het centrum. Daarnaast zie je hier veel outdoor activiteiten (kayakken, moutainbiken)

Via het trappetje naar beneden komen we in Durbuy aan

DURBUY

Op de site van het bureau van tourisme van Durbuy lezen we dat Durbuy sinds 1977 bestaat uit 11 vroegere gemeenten. Ze mag dan wel het "kleinste stadje ter wereld" zijn, de aantrekkingskracht ervan wordt elk jaar groter, de lijst met troeven elk jaar langer. De 41 dorpen en gehuchten die samen Durbuy vormen zijn er in geslaagd hun Ardense ziel niet kwijt te spelen!

Aan de ingang van de stad, net voorbij de oude brug over de Ourthe, bevindt zich het 11°-eeuwse kasteel van de graven d'Ursel. De familie d'Ursel herbouwde het kasteel in de 17° eeuw op de ruines van de oude feodale burcht.
Verder zijn ook de Sint-Niklaaskerk uit de 17° en 18° eeuw (doopvont uit de 16° eeuw) en het oude klooster van de Récollets een bezoek waard

Precies op die oude brug, genietend van een zonnetje, eten we onze lunch op. Het is dan al 1 uur s'middags en lekker druk geworden. Buslading vol lopen door het centrum. Het is tijd om verder te gaan. Richting Warre. We lopen langs diverse campings die aan de ourthe staan. Je kunt hier duidelijk zien dat alles uit zijn winterstalling wordt gehaald. Je ziet mensen van alles uit de caravans halen en uitstallen om te luchten. Alhoewel het vandaag nog te fris is voor een t-shirt, is het toch lekker weer. Dit is het echte genieten. Na 10 minuten zien we niemand meer en zijn we weer alleen in de bossen, genietend van de vogels om ons heen. Hier en daar stoppen we om foto's te maken. Tenslotte moeten we nog veel experimenteren met de speciale opzet lenzen die we voor de camera hebben gekocht.  We hebben notabene een statief meegenomen, maar laten liggen in de hut. Fout! Toch maar weer op letten volgende keer.

lunch

viooltjes

close-up

beekjes

uitzicht

kaartlezen
Aangekomen in Bomal later in de middag wordt het lopen op onze nieuwe testkistjes wat zwaarder. In onze gedachten vergelijken we ze met onze Meindls. Nog even doorzetten! Boven op een berg in Bomal genieten we van onze meegebrachte thee. Even op de kaart kijken. Het lijkt niet ver meer...  De berg af richting Juzaine, en dan op naar het laaste dorp Logne (naast Vieuxville). In Logne staat trouwens nog een mooi fort hoog op een berg.

De versterkte burcht van Logne is reeds een strategisch hooggelegen punt in de Late Middeleeuwen welk uitziet over de valleien van de Ourthe en de Amblève.
Het fort kent 9 zetels en werd in 1521 gebombardeerd door de troepen van Karel V.
Tegenwoordig heeft men toegang tot de resten van de in 1138 gebouwde verdedigingstoren en de laatste overblijfselen van het kasteel. Ik lees bij de ingang dat je er een rondleiding kunt volgen.

Spitsuur

En dan na 20 km het eind in zicht.... De berghut... Voor ons gevoel had het ook niet langer moeten duren. (Maar dat schijnt altijd zo te zijn als het eind in zicht is ...) Tijd voor een Belgische weelde Palm! Binnen is het Spitsuur ..(?) Dat moeten we even uitleggen : Alle families zijn driftig aan het koken.. Je kunt je wel bedenken hoe dat gaat met 6-7 families met kinderen 3-15 jaar en allemaal moeten ze om 1800 uur eten....Nou wij wachten wel even..   en nog even...  enne.. ja soms hoef je er niets voor te doen. Een van de families had veel te veel "Belgische Frieten" gehaald... en ja hoor ze schoven ons de 2 grote patat toe.. of we hier trek in hadden.. We hebben direct nee gezegd.. (grapje..) Nog een paar hamburgers erbij en we waren klaar.

Nu mag je best weten dat we beiden om half 8 al naar de klok keken. Sterker nog, toen de kinderen naar bed moesten zijn wij er maar achteraan geslopen. Tjee wat waren we moe. Maar voldaan. De eerste echte wandeldag en geen spierpijn en blaren, wel moe maar dat is gewoon lekker.

Het is Pasen

Waykie,Waykie. Geen 7 uur vandaag, maar uitslapen tot 9 uur. En we hebben geen kind of volwassene gehoord. 12 uur geslapen..  We komen beneden. Daar zitten alle kinderen al aan tafel. Vanuit een schuin oog zie je sommige kinderen naar ons grote kinderen kijken.  Waar komen die nu vandaan. Zijn ze wezen stappen gisteren?

Jacky heeft blijkbaar last van moeder gevoelens. De gehele nacht ligt het kind van de buurman tegen haar aan...

Mountainbiken

Vandaag besluiten we om onze zere voetjes wat rust te gunnen. Nou ja rust, we besluiten te gaan mountainbiken.

Het opwarmertje is direct heftig. Om Sy uit te komen moet je dus gelijk omhoog richting Vieuxville. Na een half uur buffelen zijn we boven en opgewarmd. Direct als een speer weer naar beneden richting Logne. Daar kunnen we de brug over de ourthe over en dan kan het verder relaxed naar Bomal. Sy staat ook bekend om zijn klim rotsen. Hier en daar zien we dan ook klimmers op de rotsen. Verderop komen we een groepje georganiseerde bikers tegen. Ze zijn van een outdoorbedrijf. We volgen ze op gepaste afstand. Zij kennen de weg immers. Het spoor over naar Bomal. Daar gaan zij de bergen in. Wij gaan verder. In Bomal besluiten we eerst naar Barvaux te fietsen om daarna naar Durbuy te gaan. Dat bergje op en neer is toch wel zwaar. In Barvaux zoeken we een bakkertje  (op 1ste paasdag!) en gaan lekker aan de waterkant een stokbroodje met leverpastei eten.

Jacky heeft er een hard hoofd in. Na al dat wandelgeweld en nu ook nog al die bergen op en neer besluit ze, net weer op weg richting Durbuy, dat het welletjes is. "ik moet nog maar zien dat ik terugkom"..zucht ze

S' middags gaan we een stukje wandelen langs de ourthe en volgen we de route van Sy naar la croix du cure, ongeveer 8 km in het rond. Onderweg komen we door bossen waar de meeste mensen niet komen. Dat kun je direct merken. Ineens zie ik in de verte een hert lopen.. Een paar minuten geleden ook al een eekhoorntje. We nemen de tijd om wat close-ups te maken van bloemetjes.. Het weer is een stuk beter dan gisteren. Mijn barometer staat op 1001. Het is lekker warm. Het is maar goed dat we zelfs voor dat "kleine" stukje wat te drinken bij ons hebben.

Het is zo'n lekker weer dat we bij aankomst in de hut tot 1930 uur buiten zitten, een biertje drinken, een soepie eten. Binnen is het alweer spitsuur geweest. Wat een slecht leven hebben we toch.

avondzon

lunch

boerderij

klimmers

He wat rot, alweer uitslapen, maar lieftst tot 9.00 uur. In de "woonkamer" zitten alle kids aan de paaseitjes en chocolade paashazen te knabbelen. Die eitjes hebben ze gisteren met zijn allen zitten schilderen.  Een mooi schouwspel.

Vandaag staat weer een wandeling op de Agenda. Vanaf Sy gaan we naar Hamoir. Op ons gemakkie lopen we langs de ourthe. We komen wederom langs klimwanden, grasvelden met koeien en ineens uit het niets een prachtig kasteel. Bij nader onderzoek blijkt dit Het Kasteel van Hamoir-Lassus (1753) te zijn. De slottoren stamt uit de 14e eeuw.

Het is prachtig weer. We zien zelfs al vlinders die met ons meevliegen. Vandaag heeft jacky de meindls aangedaan. Ik loop wederom op de Life-Line kistjes.  Je merkt toch een duidelijk verschil. Ik besluit thuis op zoek te gaan naar inleg zooltjes. Dat loopt waarschijnlijk wat zachter. Voor de rest zitten ze goed en bieden ze stevig houvast. In Hamoir zoeken we een boom om in de schaduw wederom ons stokbroodje op te eten. We zien een senioren wandelgroep langskomen. Die hebben we zaterdag ook gezien. Ongeveer 40 man aan de wandel. Ze gaan koffie drinken op het terras achter ons. Ze worden direct naar achterom geleid.

Na de lunch lopen we via een andere route terug naar Sy. Ditmaal lopen we langs boederijen waar de tijd lijkt stil te staan.(lekker cliche he). Eenmaal bij de ourthe zijn er wederom klimmers. Het is warm. We staan een tijdje te kijken bij een stel. Toch vreemd dat dit gebied voor Nederlanders gesloten is. Ook wel vreemd dat vrijwel iedereen zonder helm klimt. De kinderen en toeschouwers zitten vlak onder de rots rustig toe te kijken. Ik snap dit niet.  Een vallend steentje verdubbeld elke meter zn snelheid.....

In de hut aangekomen moeten we onze corvee taken nog vervullen. We zijn beiden ingeroosterd om de was gelegenheid schoon te maken. Binnen 15 min hebben we dit klusje geklaard en kunnen we wederom 'en route'. Op naar huis.

Ik moet zeggen : De tukhut ligt heerlijk centraal aan het water, de kids waren even wennen, erg druk. Maar achteraf gezien wel eens grappig om dit van een afstandje te volgen.... Een aanrader.

Algemene Informatie

Onderstaande informatie komt van de NKBV www.nkbv.nl

Algemene info    Beste reistijd & klimaat
De in 1983 gebouwde Tukhut biedt de leden van de NKBV een eenvoudige, maar daardoor betaalbare accommodatie,
in de sfeer van een "echte" berghut.

Door zijn ligging is de hut een ideaal uitgangspunt voor klimmers en wandelaars, mountainbikers, om er te trainen of om er gewoon eens lekker uit te zijn. De Tukhut is gelegen nabij het Belgische Sy.

Sy ligt in het beboste Ardenner heuvelland en is aantrekkelijk in elk jaargetijde.
In het voorjaar als de bomen bloeien, 's zomers genietend van de zon en lange dagen voor vele activiteiten,
in de herfst voor heerlijke wandelingen met prachtige herfstkleuren en 's winters als de sneeuw een gezonde basis is voor wandelaar en langlaufer.

Kortom: geschikt voor het gehele jaar.

Excursie mogelijkheden   Activiteiten
Er zijn de vanaf de Tukhut de volgende excursie mogelijkheden:

burcht:Liefhebbers van historie kunnen aan hun trekken komen door een bezoek te brengen aan de ruïnes van de middeleeuwse burcht in Logne.

Bij Durbuy, het kleinste stadje van België, begint de Beaujolaisroute.

Grotten vindt men in Hotton en Remouchamps.

Wat verder weg liggen de toeristische oorden Spa, Stavelot, Malmédy, Dinant en de watervallen van Coo.

Zwemmers kunnen terecht in de overdekte baden van Xhoris en Barvaux.

Klimmen: Tot nader order is het klimmen in Sy verboden. Hotton is het dichtsbijzijnde alternatief.

Wandelen: onbeperkte mogelijkheden, van 5 km tot dagtochten van 20 km in een zeer gevarieerd heuvellandschap. In de hut liggen kopieën van wandelroutes ter inzage.

Wintersport: in de winter (als er sneeuw ligt tenminste...) kunt u langlaufen en alpine skiën op ca. 30 km. afstand van de Tukhut.

Watersport: Het riviertje de "Ourthe" stroomt langs de hut. In Barvaux of Bomal kunt u in een gehuurde kano stappen.

Fietsen: de (sportieve) fietsfanaat kan er op fiets ruim aan zijn/haar trekken komen! U kunt eventueel een fiets huren bij Fietsverhuur in "Ferme de Palogne" op 2 km. afstand van de Tukhut.

Eten en drinken    Internet/ adressen
Op de begane grond bevindt zich de goed geoutilleerde zelfverzorgingskeuken;
In het gezellige dagverblijf is een bar, waar frisdranken, bier en wijn verkrijgbaar zijn.
Het nuttigen van meegebrachte alcoholische dranken is niet toegestaan!

De baropbrengst van de Tukhut komt de exploitatie ten goede.

Trainingscentrum de Tukhut
4 Rue de Luins
B 4190 Sy/Ferrières s/O
België
Telefoon (+31) 32-86.38.90.56

Voor verdere informatie kunt u met het NKBV-bureau in Woerden contact opnemen.
www.nkbv.nl  Tel. 0348-409521
De hut

De hut biedt plaats aan 44 personen.
De accommodatie is eenvoudig maar effectief.

Voor de gehele hut geldt een rookverbod. De slaapplaatsen zijn verdeeld over vier kamers, waarvan twee met een etage. Net als in de berghutten wordt op lagers geslapen.

U dient zelf te zorgen voor een slaapzak of een lakenzak met dekens en een kussensloop.  Op de begane grond is er een goede, warme douche gelegenheid.
Vrijwilligers Kinderen in de Tukhut.
De Tukhut wordt beheerd door een groep vrijwilligers en het is gebruikelijk dat u, na uw verblijf, een handje helpt bij de noodzakelijke schoonmaak werkzaamheden! In de Tukhut worden geen maaltijden geserveerd. Voor het klaarmaken van het ontbijt of warme maaltijden kunt u gebruik maken van de zelfverzorging keuken. Hier is alle keukengerei en serviesgoed etc. aanwezig. Voor de benodigde levensmiddelen dient u echter zelf te zorgen, evenals suiker, zout, koffie filters etc. U kunt gebruik maken van de koelkast. De Tukhut is een trainingscentrum en hoewel er geen leeftijdgrens is voor een overnachting, is het wel zo dat kleine kinderen mogelijk tot last van anderen kunnen zijn.

Voor baby's zijn er geen voorzieningen aanwezig. Wij vragen dan ook begrip van ouders met kleine(re) kinderen hiermee rekening te houden

bereikbaarheid   kaarten en gidsen
Per auto
Komend vanaf de snelweg Antwerpen-Luik E313 of Maastricht-Luik E25 volgt u Ring/Luxemburg E25. Soms staat er alleen Ring, of A602 op de borden, het gaat allemaal richting Luxemburg E25. Na de tunnels in de rondweg komt u bij Angleur weer op de E25 naar Luxemburg/Bastogne. Op de E25 neemt u de afslag Remouchamps/Aywaille (46).Volg "Toutes Directions", ga bij verkeerslichten rechts,richting Aywaille. In Aywaille bij verkeerslichten links, richting Durbuy en na 800 m bij een Y-splitsing rechts, weer richting Durbuy (N86). Deze weg ca. 14 km volgen tot een geel bord met zwarte letters Vieuxville/Ferrières rechts van de weg. 400 m na dit bord rechts,richting Sy en deze weg blijven volgen tot u na 3,5 km in Sy komt. U gaat onder het spoorwegviaduct door en na ongeveer 200 m ligt de Tukhut aan de rechterkant.
Kaart van België, 1:25.000 van het Nationaal Geografisch Instituut,
nummers:
49/5-6 Hamoir-Ferrières
55/1-2 Durbuy-Mormont
(beiden meestal verkrijgbaar in de hut)

In de hut zelf liggen ook routeboeken en kun je aanvullende info vinden

Openingstijden
Bij voldoende vooraanmeldingen is de Tukhut alle weekenden en in vakantieperioden geopend. In het weekend van vrijdagavond ca. 20.30 uur tot zondagmiddag 16.00 uur.

Op vrijdagavond kunt u binnenkomen tot 23.30 uur. De huttenrust gaat in om 24.00 uur en daarna is de hut gesloten. Bij pech of andere problemen graag de patron doorgeven dat u later komt.

Per trein
In Luik overstappen op de stoptrein naar Jemelle. Uitstappen in Sy. De Tukhut ligt, als u het station uitkomt, 200 meter rechts van het station. U kunt op internet informatie vinden over dienstregelingen: Voor reisinformatie over het traject vanuit een station in Nederland naar Luik Guillemins kunt u de NS reisplanner raadplegen.
Voor informatie vanaf station Luik Guillemins naar Sy kunt u de Belgische Spoorwegen reisplanner raadplegen.
Prijzen
Voor 2003 bedragen de overnachtingprijzen:
  • leden volwassenen € 5,50
  • leden jeugd € 3,50
  • niet leden volwassenen € 12,--
  • niet leden jeugd € 7,--

Deze prijs is inclusief toeristenbelasting, die ze moeten afdragen aan de gemeente Sy/Ferrières

Overzicht van de mooiste fotos

gepubliceerd:23.04.2003

De site van Rob en jacky - gek op reizen..
Copyright © 2003 - 2008 [rugzakreis.nl]....  - laatste wijziging : 24 augustus, 2008 .

"One Life... Live it "

Hotlinks op deze site :

Reisverzekeringen, hypotheken,  sparen,

Click here for the Buff Sitemultifunctionele
sjaaltjes

notarissen

Outdoor kleding sinds  1976...